Alweer een mooi verhaal - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Oegandagangers - WaarBenJij.nu Alweer een mooi verhaal - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Oegandagangers - WaarBenJij.nu

Alweer een mooi verhaal

Blijf op de hoogte en volg Oegandagangers

26 Juli 2012 | Oeganda, Kampala

Hallo allemaal,

Hier weer een verslag uit Oeganda. Zoals jullie hebben gelezen in ons vorige verslag waren we geëindigd bij de dinsdagochtend. Dinsdagmiddag zijn een aantal van ons naar het speelveld gegaan om daar met de kinderen te gaan sporten. Omdat we dezelfde spellen hadden als de vorige keer liep het al een stuk beter. Ook de leraren en zelfs de werklui speelde een balletje mee. Zelfs na een week vinden de kinderen onze witte huid nog steeds erg interessant en hangen ze met z’n alle aan onze armen.
Met de bouw van de school gaat het ook hard. De ruwe vloerlaag in lokaal 1 is inmiddels klaar en deze kan dus drogen. Ook hebben ze een deel van de veranda opgevuld zodat het één geheel gaat worden. Hierna zijn de werklui met hulp van ons begonnen om de vloerlaag in lokaal 2 op te hogen met stenen en puin zodat ook hier de ruwe vloer gelegd kan gaan worden. Verder is het hele dak met golfplaten belegd en de timmerman moest acrobatische toeren uithalen om dit allemaal voor elkaar te krijgen, want van steigers hebben ze hier nog nooit gehoord.
’s Avonds hebben we weer heerlijk gegeten en zoals al een paar keer gevraagd is, krijgen we inderdaad ook heerlijk Afrikaans eten voorgeschoteld. We weten niet precies de namen dus zullen het even omschrijven, we krijgen o.a. zoete aardappels, casava, soort van hartige pannenkoeken, een soort spinazie, maïspap en een hartig gerecht waar banaan in verwerkt is. En als toetje krijgen we altijd heerlijk vers fruit, dus de vitamine komen wel binnen. Na het avondeten hadden we een gesprek met Peter Wagaba over zijn toekomstplannen, zodat wij een beeld krijgen waar we nog meer in kunnen investeren. Hij zou graag een nieuw lasapparaat willen (dit is ook echt nodig, want waar ze nu mee werken is levensgevaarlijk), een schoolbus, nog een nieuw gebouw, stukje extra land zodat er meer ruimte komt voor een schoolplein, salaris voor de leraren (want die krijgen dit dus niet met regelmaat uitbetaald, omdat er vaak gewoon geen geld is) en verder vindt hij het erg belangrijk dat de kinderen die thuis geen eten krijgen dit hier op school kunnen krijgen.

Woensdagochtend hadden we weer zoals elke ochtend een heerlijk ontbijt, soms krijgen we er zelfs een heerlijke omelet bij! In de ochtend zijn een aantal van ons gaan kijken bij de kinderen op het sportveld, deze waren aan het oefenen voor de ouderdag. Aanstaande zaterdag is er namelijk een ouderdag op Happy Times. Dan komen alle ouders hier naar toe en is er heel de dag een feest, er komt een muziekband, tenten, allerlei lekker eten en er worden verschillende activiteiten voor en door de kinderen georganiseerd. Deze ochtend waren ze bezig met het oefenen van diverse sport- en spelactiviteiten. Het was leuk om te zien hoe fanatiek de kinderen waren, maar er moet nog wel heel veel gebeuren om alles gestroomlijnd te laten lopen, want van organiseren hebben deze docenten nog niet veel kaas gegeten. Door wat andere werd er verder gewerkt aan de vloer in lokaal 2. Na het middageten zijn Floor, Cees en Ger met een aantal docenten gaan kijken bij andere scholen in de omgeving om een beeld te krijgen hoe andere scholen eruit zien en hoe deze scholen zich organiseren. De conclusie was toch wel dat Happy Times één van de mindere scholen was betreft de gebouwen en de faciliteiten. De andere scholen waren namelijk een government school, deze school wordt gesponsord door de overheid en de andere school was een private school waar alle kinderen schoolgeld moeten betalen. Op Happy Times zitten hoofdzakelijk kinderen die amper te eten hebben, dus hier zitten veel kinderen die geen schoolgeld kunnen betalen. Vandaar dat men heel blij is dat wij met het sponsorgeld de school weer kunnen verbeteren. Ook werd er met deze bijeenkomst gerealiseerd dat de verschillende scholen met elkaar in contact konden komen, wat Peter Wagaba (de directeur van Happy Times) had hiervoor nog nooit kennis gemaakt met de directeur van de andere scholen.
Terwijl Floor, Cees en Ger naar de scholen waren, is de rest bezig geweest om met wat nieuw geleverd hout de kapotte schoolbankjes te repareren. Ook is het eerste nieuwe bankje binnen gekomen waar we er 12 van hebben besteld voor in het eerste klaslokaal.
We willen graag één lokaal afhebben voor zaterdag bij de ouderdag, dan kunnen de ouders namelijk het eindresultaat zien.
Inmiddels is vandaag het dak helemaal afgekomen en is de nok dicht gemaakt, ook is de vloer in lokaal 2 gereed om af te werken en na de afwerklaag is de vloer in lokaal 1 en 2gereed. Het is gebruikelijk dat elke Livingstonegroep ter herinnering een muurschildering op het schoolgebouw schildert. Kristel heeft een erg mooi ontwerp gemaakt en het schitterende resultaat zullen jullie wel op de foto’s zien! Na het avondeten hebben wij als groep onze meningen gedeeld wat we van de toekomstplannen van Peter vinden en wat wij van belang vinden om in te kunnen investeren. Daarna nog even muziek gemaakt, want op zaterdag gaan wij samen met alle kinderen een aantal liedjes zingen/spelen. Cees speelt op de gitaar en Mariëlle op haar dwarsfluit en strumstick. Het is ook heel leuk dat allebei de Peters met ons mee doen, net zoals de dagelijkse openingen in de ochtend.

Vanochtend (donderdag) hebben we alle liedjes met de kinderen ingestudeerd, wat nog een hele klus was om de kinderen allemaal zittend en stil op de grond te krijgen. Maar het was ontzettend leuk om met de kinderen te zingen en de rest van de dag hoorden we nog regelmatig de liedjes terugkomen bij de kinderen. Verder hebben we nog lekker tijd met de kinderen doorgebracht en dan kan je echt wel merken dat sommige kinderen het fijn vinden om geknuffeld te worden, omdat ze dit waarschijnlijk gemist hebben.
In de bouw verloopt alles voorspoedig, de afwerkvlaag van de vloer in lokaal is vandaag gerealiseerd en de vloeren van lokaal 3, 4 en 5 zijn geëgaliseerd. In lokaal 1 zitten nu ook de deuren en de ramen in.
De bedoeling is dat we vanmiddag nog wat ouderen zouden bezoeken, maar momenteel regent het erg hard en zit het er waarschijnlijk niet meer in, ook omdat nu alle wegen niet begaanbaar zijn door het weer.
Op dit moment hebben we even stroom vandaar dat we dit stukken konden schrijven, maar het komt ook heel vaak voor dat er geen stroom is en dat het dus even duurt voor het volgende stuk op de website.
Met iedereen gaat het hier nog heel erg goed, alleen er is één ongelukje gebeurd. Maandagavond regende het hier heel hard, het gevolg hiervan is dat het heel glad wordt. Ger stapte van de veranda af (die hier nogal hoog is) en gleed uit, waardoor hij zijn pols heeft gebroken. Dezelfde avond is hij nog naar het ziekenhuis geweest en uit de foto bleek dat er een scheurtje in zijn pols zat. De breuk is netjes, dus konden ze de helft in het gips zetten zodat hij genoeg steun heeft, maar toch nog enige bewegingsvrijheid. Verder voelt hij zich goed, heeft geen pijn, maar kan helaas niet meer verder werken aan de school. Maar gelukkig zijn er genoeg kinderen die hem kunnen vermaken.

De komende dagen zijn erg druk ingevuld en omdat we hierdoor niet zeker weten of we nog een stuk kunnen schrijven voordat we weer terug zijn in Nederland, hierbij de planning van de komende dagen.
Vrijdag zijn we nog op Happy times bezig met de laatste voorbereidingen voor de ouderdag en in de bouw. Het is gebruikelijk dat de Livingstonegroep een keer voor Peter en zijn gezin en alle leraren een typische Nederlandse maaltijd kookt, we willen hutspot gaan maken! Zaterdag is de ouderdag waar alle kinderen (en leraren) al heel de week voor aan het oefenen zijn, dus dat belooft wat. Zondagochtend vertrekken we op safari tot en met dinsdagmiddag, dan komen we terug om onze koffers te pakken en dan hopen we dat de werklui de laatste werkzaamheden aan het gebouw hebben verricht. Nadat onze koffers gepakt zijn vertrekken we naar Martin in Bulenga en daar slapen we een nachtje. Woensdag gaan we als het goed is nog even Kampala in zodat we misschien nog souveniertjes kunnen kopen en ’s avonds stappen we in het vliegtuig op weg naar Nederland!

Groetjes van alle Oegandagangers!

• 26 Juli 2012 - 21:25

Edward En Annelies:

Hoi allemaal
    Gelukkig heb ik vanmiddag Ger en Wilfred even aan de telefoon gehad zodat ik nu na het lezen van het verhaal niet zo zou schrikken. Wat zijn jullie weer ontzettend hard aan het werk gegaan en wat leuk dat jullie een ouderdag gaan organiseren. Dat zal vast ook een belevenis zijn. Wij zijn wel erg benieuwd wat jullie nog van het geld wat er over is gaan realiseren. Even geduld hebben want dat horen we vast donderdag pas. Geniet lekker van jullie laatste dagen in Ttula en van de safari.
    Lieve groetjes van ons.

• 26 Juli 2012 - 21:52

Inez:

Hallo allemaal,
    wat zijn jullie toch druk bezig en wat gaat het hard!!!!
    Ik ben zo ontzettend benieuwd naar de foto's en filmpjes.

Zo, da's effe schrikken Ger, maar gelukkig niet al te veel pijn.
    En zo te horen kun je je ook nuttig maken met de kids en hoef je je niet te vervelen!
    Maar wel balen... sterkte!

Jullie hebben nog een druk schema voor de boeg.
    Ik hoop dat jullie zover komen als jullie voor ogen hebben.
    Leuk dat die ouderdag er is terwijl jullie er zijn.
    Maak maar veel mooie filmpjes, dan kunnen wij er straks ook een beetje van meebeleven.
    En ga ook enorm genieten van de safari, want dat is een heel bijzondere ervaring.

Mocht er geen verslag meer komen voor jullie terugkomen:
    alvast een hele goede terugreis, kom allemaal veilig thuis!
    Groetjes Inez

• 27 Juli 2012 - 14:24

Door ;Arie En Lijda:

Hoi Allemaal.
    Wat een schrik van Ger, je wordt zeker wel verwend?
    Fijn dat jullie veel kunnen betekenen voor de bevolking.
    De laatste loodjes en dan--------.
    Groetjes Arie en Lijda

• 28 Juli 2012 - 08:53

Giessen, 28 Juli:

Beste Oegandagangers,

Erg leuk en indrukwekkend om jullie verhalen te lezen. Ze zijn heel beeldend geschreven. Voor mij ook heel herkenbaar, omdat ik in het verleden 3x met World Servants naar Ghana ben geweest. Door jullie verhalen ben ik weer even terug, leuk ! Vanuit Giessen doe ik jullie allemaal de hartelijke groeten. In het bijzonder natuurlijk aan Kristel ! Ik kijk erg uit naar je presentatie op de zondagsschool. Groetjes en nog veel succes en pliezier en sterkte allemaal.
    Marlies Kant

• 28 Juli 2012 - 16:34

Lotte:

Lieve allemaal

Wat een verhalen en wat maken jullie veel mee.
    Het is leuk om te horen dat jullie zoveel doen en ik hoop dat Ger het allemaal een beetje goed maakt. Ik denk veel aan jullie e

Geniet van de laatste dagen

Veel liefs

• 28 Juli 2012 - 18:55

282828 Cjuli :

l

• 28 Juli 2012 - 21:08

Tgerard En Anke:

hhallo allemaal,
    dat Ger nou naar Oeganda moet gaan om zijn pols te breken. Fijn dat het werk zo opschiet. Best veel gedaan in zo korte tijd.
    Fijne tijd nog en een goede thuisreis.
    alloallem

• 28 Juli 2012 - 21:36

Alweer Een Ervaring Rijker:

Goed en leuk ook om te lezen over jullie ervaringen in Oeganda.
    Ga zo door, ook deze laatstste dagen en alvast een goede terugreids gewenst naar het "koude" nederland.

• 29 Juli 2012 - 21:18

Hallo:

hallo

• 29 Juli 2012 - 21:21

Corrie E:

hallo allemaaal wat een leuk verslag onze computer was stuk dus nu pas alles gelezen Ger jammer dat je een ongelukje gehad heb maar er zijn meerdere taken dus je vermaak je wel wij wwensen jullie nog fijne dagen toe en een voorspoedige thuis reis

cor en corrie

• 30 Juli 2012 - 11:10

Hpihoiallemaalhhhhhh:

waanzinnig die verslagen en broertje uitglijden waar heb ik dat meer van je gezien ha ha gelukkig heb je niet zo veel pijn begreep ik. Jammer dat de andere iets meer moeten doen al weet ik dat je ze waar kan zal helpen. Veel werk plezier voor jullie allen jullie zijn kanjers groetjes aaanna wilhelm

• 31 Juli 2012 - 10:20

Guus:

Lieve opa
    Plezier op safari
    We hebben de vervet aap op internet gezien
    Nu ga je nog meer dieren zien
    Tot snel
    Groetjes Guus

• 31 Juli 2012 - 11:42

Annelies:

Hallo allemaal,

Wat een leuke verhalen weer! Ik ben heel erg benieuwd naar hoe de ouderdag is verlopen. Veel plezier op safari. Ennuh... geen gebroken botten meer he.

Groetjes,

Annelies