De bouw vordert gestaagd! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Oegandagangers - WaarBenJij.nu De bouw vordert gestaagd! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Oegandagangers - WaarBenJij.nu

De bouw vordert gestaagd!

Door: Allemaal

Blijf op de hoogte en volg Oegandagangers

20 Juli 2012 | Oeganda, Kampala

Hallo iedereen,

Gisteren begon onze dag rond 7 uur, voor sommige iets eerder ;-) langzaam wakker worden en wassen en dan rond half 8 het ontbijt, omelet en (zoet) brood met het beleg wat we zelf hebben meegenomen, ongeveer 5 potten pindakaas, jam, hagelslag, en genoeg andere lekkernijen. Na het ontbijt hebben we het eerste lokaal afgepleisterd, en zijn we begonnen met het pleisteren van het tweede lokaal, tevens zijn we begonnen met het ophogen van de vloeren in het eerste en tweede lokaal met stenen en gruis. In de middag zijn er 2 spanten op het dak geplaatst voor het dak, en de laatste spanten voor het dak gemaakt en klaargelegd. De plaatselijke werknemers zijn in de middag verder gegaan met Joop en Floor, terwijl de rest van de groep een paar oudere en arme mensen in de buurt ging bezoeken, meestal grootouders van kinderen op de school ‘Happy Times’. We waren onder andere bij een vrouw van 78 jaar, die voor haar zeven kleinkinderen zorgde. De ouders van de kinderen waren allemaal pas wees geworden, hun ouders gestorven aan HIV/aids. Door deze ouderen een zak met eten en zeep te geven, kunnen we ze enigszins helpen. Het was erg indrukwekkend om die armoede van deze oude mensen en kinderen te zien, zonder dat ze hun positiviteit en geloof in God te verliezen. Van dat vertouwen en die instelling kunnen wij nog een hoop leren in Nederland. Vol met gevoelens lopen we terug naar de school.
Rond 6 uur begint het langzaam aan donker te worden en rond kwart over 6 heb je al een lampje nodig dus stopt het werk. Toen de presentatie van Peter Pointer over een website voor het project tot 7 uur. Toen was het eten klaar en werd het tijd voor een heerlijke maaltijd. En uiteraard voor een land als Oeganda, fruit, na elke maaltijd meerdere soorten fruit, ananas, (Ger zijn favoriet ), bananen, mango, water meloen en gisteren Jack fruit. Daarna heb je tijd voor jezelf of tijd voor de groep, spelletjes spelen, muziek luisteren / maken, boekje lezen of ‘douchen’ dat is dus water in een teiltje, als je geluk heb warm water, en dan jezelf met een washandje afspoelen. Rond half 12 lag iedereen al in bed want het is zwaar en vermoeiend werk. Vanochtend weer lekker wakker worden rond 7 en klaar maken voor het ontbijt, na het ontbijt als gewoonte een dag opening, deze keer door Cees en Anneloes. Daarna allemaal gelijk weer aan het werk. Verder met het ophogen van de vloer in het eerste lokaal, vele kruiwagens vol met stenen heen en weer rijden later is het eerste lokaal vol gelegd met stenen, nu nog een laag cement er over en de vloer in het eerste lokaal is klaar. Daarna alvast voorbereidend werk voor het ophogen en egaal maken van de veranda. Tegen die tijd waren alle spanten op het dak overeind gezet en begint het dak nu toch wel vorm te krijgen. Het tweede lokaal begint ook al aardig vorm te krijgen, het pleisteren schiet flink op, en er liggen al aardig veel stenen in het lokaal. Aan de buiten kant van de muur is er ook een stuk gepleisterd voor een aandenken van de groep, Kristel en Jesse zijn begonnen met het schilderen van het ontwerp. Vanmiddag ook een sportdag gehad op het veld in de buurt van de school, we hadden 70 kinderen verwacht maar er waren er ongeveer 135. De kinderen verdeelt in teams en met die teams hebben we onder andere voetbal, volleybal, line-ball, tikkertje en slagbal gespeeld. Het was een geweldige maar ook warme middag! Het weer is wel iets anders dan die ‘zomer’ in Nederland :). Vanavond gaan we vroeg slapen, want om half 6 moeten we aan het ontbijt zitten. Om 06.30 uur vertrekken we naar Ssese Island, rond half 11 komen we daar aan en dan hebben we een dagje vrij, de volgende dag zullen we een ‘boswandeling’ maken, waarbij we vooral apen kunnen verwachten. Zondag avond komen we weer terug.

Groetjes, de Oegandagangers

Ps: om te reageren op al jullie vragen, het is ons nog niet gelukt om foto's te uploaden, zodra het lukt zullen jullie het merken!
We slapen in twee kamertjes, en eten buiten onder een afdakje! En het sanitair? Minstends vijf sterren! En één gat... ;)

• 20 Juli 2012 - 17:29

Jan Ponstein:

Poortugaal, 20 juli n2012
    Met veel interesse volg ik jullie belevenissen. Neem voor iedereen mijn petje af. Geweldig goed werk wat jullie daar doen. Naast inspanning mag er ook ontspanning zijn. Geniet van beide! Het belangrijkste is dat je het allemaal doet voor de medemens, die (veel) minder bedeeld is dan wij. Moge de Heer jullie arbeid zegenen. Een goede tijd verder en alle goeds toegewenst.
    Hartelijke groeten vanuit een langzaam uit een depressiedal komend Holland.
    Jan Ponstein.

• 20 Juli 2012 - 17:50

Lotte:

Hallo allemaal

Wat zijn zijn jullie hard aan het werk en wat zijn het mooie verhalen. Wat verrichten jullie bijzondere dingen daar. Ik hoop dat jullie er erg van genieten en alles een beetje mee zit. Ik denk veel aan jullie

Geniet er nog van

Heel veel groetjes
    Lotte

• 20 Juli 2012 - 19:38

Edward En Annelies:

Heerlijk om weer jullie verslag te lezen. Wat een belevenissen en wat werken jullie hard. Zoals Ali al schreef zouden wij ook graag om een hoekje willen kijken en kunnen we niet wachten totdat we de foto's en de films straks thuis kunnen bewonderen. Geniet maar lekker van jullie bezoek aan de apen. Wij hadden gelukkig vandaag ons eerste zonnetje.

Lieve groetjes van Edward en Annelies

• 20 Juli 2012 - 19:41

Sj.Walgaard:

hoi Jesse, ik heb gehoord en gelezen dat alles goed gaat en dat je geniet van alles wat je ziet.Het eten maakt alles wat anders is goed ,kan mamma Sandrina er tegen aan als je thuis komt,Groeten voor de groep en liefs voor jou!Tot de volgende keer.
    Oma W

• 20 Juli 2012 - 20:45

Inez:

Wat een mooi beeldend verslag, als ik mijn ogen sluit, zie ik jullie voor me; sjouwend met materiaal en spelend met de kids.
    Het klopt helemaal, de instelling en het vertrouwen van deze mensen is zo waanzinnig, kon je dat maar meenemen en hier in Nederland uitdelen.
    Geniet van jullie vrije dagen, dat mag ook wel even na het harde werk. Jullie hebben nog een hoop te doen! Maar wat zullen ze jullie dankbaar zijn!!!
    Blijf genieten van het mooie Afrika en hebben jullie buiten het heerlijke fruit (zo lekker vind je het hier echt niet) nou ook al echt Afrikaans gegeten? Ben heel benieuwd hoe dat bevalt!

Groetjes en heel veel succes, Inez

• 20 Juli 2012 - 22:11

Karen Molenaar:

Positieve verhalen, fijn!
    Nog niemand ziek?
    Heb een mooi weekend met elkaar en pas op je spullen bij de apen!!! Geef jullie ogen goed de kost:-)

Speciale groeten voor Joost Molenaar

Speciale groeten voor Joost Molenaar

van Karen, Bouke, Julia, Marijn en Olivier

• 21 Juli 2012 - 08:52

Olivier Strikwerda:

hoi fijn om te horen dat jullie zijn begonnen en doe de groeten

van Olivier

• 21 Juli 2012 - 11:10

Arie En Lijda:

Wat een indrukwekkend reisverslag.
    Hallo allemaal.
    Jullie slepen ons mee met jullie werk en andere ervaringen.
    Is het wel uit te houden met de temperatuur?
    Harde werkers zijn jullie hoor.
    Morgen een prettige dag bij de apen, kijk ze niet te diep in de ogen ,anders krijgen jullie een"Bokito"effect. Grt. Arie en Lijda

• 21 Juli 2012 - 12:11

OpaG/omaS:

Fantatisch te horen hoe gestaag het werk vorderd, geweldig. Geniet te gelijker tijd van alles wat er te beleven valt. Even waarschuwen! neem geen aap mee naar Holland want dat kan niet.
    Het ga jullie goed.
    We zien uit naar foto's en naar het volgend verslag.
    Lieve groeten vanuit Spijkenisse.

• 21 Juli 2012 - 20:45

Julia Strikwerda:

Wat leuk dat het allemaal zo goed gaat!
    Het lijkt mij echt super om de mensen daar te helpen, door een school voor de kinderen te bouwen en arme mensen te bezoeken!

En nog iets over de apen, kijk ze maar niet recht in de ogen aan:-)

Veel succes en plezier verder!

De groeten aan Joost! (en de rest natuurlijk ook)

Julia

• 22 Juli 2012 - 09:16

Nelleke Dubel:

Beste allemaal, Wat fijn door deze geweldige verslagen zo op de hoogte te blijven van jullie activiteiten en belevenissen. Hoop dat jullie een heerlijk weekend hebben en in de nieuwe week weer met frisse moed verder kunnen. Voor allen een hartelijke groet en voor Noes een knuf van Nene. Nelleke.

• 22 Juli 2012 - 19:58

Kyra:

Hallo lieve zus en anderen,

Wat indrukwekkend wat jullie allemaal meemaken! Het zal vast een diepe indruk op jullie maken.
    Wij zijn ontzettend trots dat jullie daar iets moois gaan neerzetten.
    We wensen jullie nog heel veel succes en geniet ervan!

Liefs Kyra
    Ook namens pap en mam