Al aardig onderweg - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Oegandagangers - WaarBenJij.nu Al aardig onderweg - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Oegandagangers - WaarBenJij.nu

Al aardig onderweg

Door: Allemaal

Blijf op de hoogte en volg Oegandagangers

18 Juli 2012 | Oeganda, Kampala

Beste volgers en andere lezers,

Eindelijk is het zover, we zijn in Ttula - Oeganda, net buiten de hoofdstad Kampala.
De vlucht is rustig verlopen. Eerst van Amsterdam naar Kigali ( Rwanda ) Daar hebben we een tussenstop gehad van ongeveer ander half uur. Daarna zijn we door gevlogen naar Entebbe, een Oegandese stad vlakbij Kampala. Op vliegveld ging het allemaal heel erg snel en voor we het wisten reden we van de parkeerplaats. Alle koffers in één auto en wij allemaal in een busje. Inmiddels was het donker geworden, we dus konden niet veel van de omgeving zien, toch was het onderweg zeker niet saai. Er stonden heel veel mensen langs de weg in kleine kraampjes/hutjes die hun waar stonden te verkopen. Of er nog op dat late tijdstip iets verkocht werd betwijfelen wij. Na ongeveer een uur (23.00 uur) kwamen wij aan bij Martin S Mpanga en werden verrast met een overheerlijke maaltijd. Na een korte nacht werden we vroeg wakker door iemand die in de buurt met een megafoon een onverstaanbare boodschap vertelde. Dat bleek het plaatselijke nieuws te zijn. Het ontbijt was heerlijk en daarna zijn Cees en Kristel gaan praten met Martin en de 2 Peters. Peter Wagaba is begonnen met de school en de Peter Pointer is een vrijwilliger. De eerste plannen over de werkzaamheden, de bezoeken aan de gemeenschap en de excursies werden gemaakt, maar niets staat vast natuurlijk, op de Afrikaanse manier! Na nog wat van onze luxe genoten te hebben gingen we op weg naar het project in Ttula. Met 13 mensen in een busje is toch echt wel warm! Gelukkig is er nu nog meer te zien en te beleven in het daglicht. Onderweg worden we even met onze neus op de realiteit hier gedrukt. Wordt je hier aangehouden door een agent, kun je het best gelijk je portemonnee trekken, dan kan je binnen 5 minuten weer verder. Rond twaalf uur was het dan eindelijk zover, we reden het terrein op van Happy Times Primary school Ttula. Vanaf het speelveld wordt we toegejuicht zodra we in zicht waren. Gelukkig krijgen we eerst de kans om onze spullen weg te brengen en even op te frissen. Ook hier is een kok ingehuurd die enigszins westers eten voor ons verzorgd, tot nu toe is alles heerlijk! Na de lunch werden we opgewacht door de kinderen. Als eerst stelden de leraren zich voor, toen wij en daarna mocht een groep leerlingen laten zien en horen wat ze hadden ingestudeerd. Het was erg schattig om hun enthousiasme te zien. Daarna hadden we even tijd om wat te kletsen. Het is geweldig om te zien dat er een hele groep kinderen verzameld als je er één iets vraagt. De mannen, voornamelijk Floor en Joop, ontfermden zich daarna over het bouwproces. Nu staan er de buitenmuren voor 5 lokalen, maar het dan is nog maar gedeeltelijk af en de muren en de vloer moeten afgewerkt worden. Ook de hoeveelheid meubilair laat te wensen over. Een aantal knopen zijn doorgehakt en laat in de middag konden we een begin maken aan het egaliseren van de muren van het eerste lokaal. Vele handen maken licht werk. Na het werk dachten we ontspannend wat te gaan zingen. De kinderen waren inmiddels naar huis, dachten we. Nadat we de eerste klanken gespeeld en gezongen hadden, werd het al een stuk drukker in het lokaal. Uiteindelijk zaten we met een grote groep kinderen Engelse én Nederlandse liedjes te zingen. Erg leuk! Na het avond eten hebben we duidelijke afspraken gemaakt over het bouwen, dinsdag gaat het van start. Na een gezellige avond met elkaar en met de Peters was het tijd voor welverdiende nachtrust.

Vanochtend konden we beginnen met bouwen. Onder het ontbijt werden de eerste spullen geleverd, dus we konden snel aan de slag. In het eerste lokaal zijn de muren gepleisterd. En het dak wordt afgemaakt. De lokale bevolking is hard aan het werk en wij dragen een steentje bij met wat we kunnen: water halen, cement scheppen, zagen en vooral vernieuwende ideeën aanleveren. Ze zijn hier erg blij met de kennis die wij meebrengen is de vorm van onze oudere groepsgenoten. Voor de Peters is het een hele belevenis, maar ook heel inspirerend, wordt ons verteld. Peter Wagaba is druk bezig met iedereen bellen die materialen kunnen leveren en de andere Peter gaat samen met een paar van ons een website opzetten, om Happy Times als project op de kaart te zetten en zo hopelijk meer steun te krijgen. We brengen hier nogal wat teweeg dus, geweldig! Het is leuk om de kinderen voorbij te zien rennen en horen dat ze een lied zingen wat je ze net hebt geleerd, zij genieten waarschijnlijk ook!

Op dit moment zijn er een paar onderweg naar de ‘super’markt. Er wordt daar suiker, zout en zeep ingeslagen. Deze cadeaus zouden we vanmiddag brengen naar mensen in de gemeente die zelf niet veel hebben. Het zijn veel oudere mensen die voor hun kleinkinderen, die op deze school zitten, zorgen. Dat wordt waarschijnlijk ook weer een hele ervaring. Helaas regende het de hele middag en hebben we besloten om morgen bij iedereen langs te gaan. De werkzaamheden in de lokalen kunnen gewoon doorgaan. De stukadoors gaan vandaag door totdat het eerste lokaal klaar is, morgen het tweede.

We hebben hier tot nu toe een mooie tijd en beginnen al te wennen aan de Afrikaanse gewoontes en geuren (positieve en negatieve). Als alles volgens plan loopt (ja we weten het, plannen zijn gevaarlijk hier), dan kunnen we het gebouw mooi afmaken en echt iets bijdragen aan de ontwikkeling van de kinderen.

Bedankt voor al jullie reacties en medeleven.

Jullie horen vast weer snel iets van ons! Groetjes!

• 18 Juli 2012 - 15:25

Monirah Schep - Van Den Heuvel:

Gaaf om jullie eerste belevenissen te lezen. Groeten aan jullie allemaal en natuurlijk aan Peter & Peter. We zien uit naar een volgende bericht.
    Weeraba bazungu!

• 18 Juli 2012 - 16:09

Nel Meeuws:

Geweldige ervaring zeg!
    Leuk verslag en heelboeiend geschreven. Kijk al uit naar het volgende.
    Heel veel succes!

• 18 Juli 2012 - 17:01

Leen En Lydia:

Hallo lieve enthousiaste mensen!
    Het spat er gewoon vanaf als je het stukje leest. Wij zijn bijzonder trots op jullie. We wensen jullie alle goeds toe. XXX

• 18 Juli 2012 - 17:20

Olivier Strikwerda:

hoi gaaf om te lezen en hoe gaat het met Joost Molenaar doe de groeten aan iedereen en voral aan joost

groet Olivier

• 18 Juli 2012 - 17:20

Olivier Strikwerda:

groet Olivier

• 18 Juli 2012 - 17:27

Ada En Wim Gouw:

Beste allemaal. Uit jullie verslag moeten wij opmaken dat jullie in een Eldorado terecht zijn gekomen of niet.We willen graag weten hoe jullie verblijf en sanitaire voorzieningen zijn.
    Wij hebben de indruk dat jullie prestaties al bijzonder op prijsgesteld worden dat doet het thuisfront goed.We zien uit naar het volgende verslag.

• 18 Juli 2012 - 18:29

Sandrina & Evert Jan:

Hallo Oeganda gangers,
    Fijn om te horen dat het allemaal goed gaat met jullie en het project, wij zijn trots op jullie!, veel succes verder en geniet ervan. Kunnen jullie indien mogelijk ook een paar foto's plaatsen?

groeten uit Rhoon!

• 18 Juli 2012 - 19:06

Edward En Annelies:

Hoi lieve allemaal

Wat heerlijk om wat van jullie te horen en wat een super enthousiaste verhalen. Wij genieten er enorm van. Wat goed om te horen dat jullie al je talenten in kunnen zetten en dat er al zoveel goed werk verricht wordt.

Jullie zijn steeds in onze gedachten en wij bidden voor veel kracht en energie tijdens jullie verblijf.
    Veel liefs xxx

• 18 Juli 2012 - 19:27

Arie En Lijda:

Lieve mensen
    Wat een boeiend verslag. Leuk hoor.
    Fijn dat jullie iets voor deze bevolking kunnen betekenen.
    Leuk dat jullie de jeugd liederen leert.
    lieve mensen, het gaat jullie goed.
    Arie en lijda

• 18 Juli 2012 - 19:35

HMI:

Leuk om te kunnen lezen over jullie ervaringen. Zet 'm op daar!

Helmar, Marjolijn en Isabel

• 18 Juli 2012 - 19:35

HMI:

Leuk om te kunnen lezen over jullie ervaringen. Zet 'm op daar!

Helmar, Marjolijn en Isabel

• 18 Juli 2012 - 19:53

Kyra Van Anrooy:

Wat leuk dat de kinderen zo enthousiast en leergierig zijn. Zo te lezen gaan jullie daar iets moois neerzetten.
    Heel veel plezier en succes!

Xx Kyra

• 18 Juli 2012 - 19:58

José En Frank :

Zet hem op daar!! Goed om te lezen hoe het jullie vergaat! Foto's zou inderdaad wel leuk zijn! Speciale groet aan Joop!

• 18 Juli 2012 - 20:22

Ali Molenaar:

Goed te lezen hoe het met jullie gaat.
    Ik zou zomaar even om een hoekje willen kijken om jullie bezig te zien en de sfeer van de plek te voelen.
    Alle goeds van Ali Molenaar.

• 18 Juli 2012 - 21:09

Inez:

Wat super om dit te lezen... Brings back memories!
    Jullie kunnen hier echt iets betekenen en het is heel mooi dat jullie dit met z'n allen doen. Geniet van al het moois dat Afrika jullie brengt en weet jullie gedragen op gebed vanuit Holland!!!
    Alleen... Westers eten...? Proef ook lekker van de afrikaanse keuken: ugali & mbuzi... Heerlijk!
    En ik sluit me verder bij de rest aan: foto's...

• 18 Juli 2012 - 22:48

Monique:

Super om te horen dat jullie zoveel teweeg brengen!! ben heel benieuwd naar de foto's !

• 19 Juli 2012 - 07:15

Michal Fransen:

Hallo allemaal,

Wat leuk om van jullie te horen, heel veel succes daar met de werkzaamheden! We denken aan jullie!

Groetjes,

Michal

• 19 Juli 2012 - 08:21

Bettina De Zwart :

Wat een leuke vakantie vol avontuur en uiteindelijk komt er een geweldig resultaat. Namens alle collega`s van klantenservice IJsselmonde heel veel plezier en werkse.

• 19 Juli 2012 - 10:45

Karin En Ellen :

Beste Oegandagangers,
    Wij wensen jullie allemaal een mooie en gezellige werkvakantie.
    En natuurlijk voor Floor: de hartelijke groeten van Ellen en Karin Woonbron.

• 19 Juli 2012 - 11:58

Anna Wilhelm:

Hoi hoi daar waanzinnig om te lezen wat jullie daar allemaal beleven. Veel werk plezier, maak er iets moois van. groetjes xx

• 19 Juli 2012 - 16:43

Dave De Held:

Leuk om jullie reis op deze manier te volgen. Veel succes en geniet ervan!

• 19 Juli 2012 - 21:20

Karen Molenaar:

Hoi papa,

we hebben jullie verslag gelezen na aankomst in Lagos, Portugal. Geweldig toch om op deze manier contact met elkaar te kunnen houden over de hele wereld!
    Een beeldend verslag staat er op de blog. We zien het helemaal voor ons. Leuk ook dat jullie al echt aan de slag zijn en dat jullie zo hartelijk worden ontvangen. Je hebt ook al een rol gekregen lees ik. Die past je goed lijkt me. We kijken uit naar het volgende verslag en zijn benieuwd naar jullie volgende belevenissen.Veel succes en genoegen gewenst. Staat er ook wel een windje? Geniet ervan met elkaar en groet de anderen! Lieve groeten van Karen, Bouke, Julia, Marijn en Olivier
    NB. met ons gaat het goed en voorspoedig. Het is hier nu warm, maar een prachtige kust. We hebben 's avonds veel muggen. Geen malariamuggen in ons geva:-) Doeg!!!

• 20 Juli 2012 - 08:25

Gre Flipse En Loes :

Wij volgen met belangstelling jullie gangen en wensen jullie een prettig verblijf.veel groetjes van ons